Uitgeklaard: Hoe veilig is de luchthaven?

Nieuws

In en rond de luchthaven van Charleroi (Brussels South Charleroi Airport - BSCA) treedt het parket op uiteenlopende en belangrijke vlakken op. Het parket bestrijdt in het bijzonder mensenhandel, onderschept drugsezels en illegale taxi’s en controleert de parkings en shuttlediensten.

Met zo’n 8.200.000 reizigers in 2022 en ongeveer 9.400.000 in 2023 blijft het aantal passagiers stijgen dat ervoor kiest om via de luchthaven van Charleroi te reizen. Vincent Fiasse, procureur des Konings van Charleroi: “BSCA is een stad in de stad geworden, met alle gebruikelijke problemen van dien. Hoewel de unieke start- en landingsbaan van 3200 meter normaal gezien niet wordt gebruikt tussen 23.00 en 06.30 uur zijn er in de luchthaven steeds bezoekers aanwezig. BSCA verwelkomt dan ook een omvangrijk aantal passagiers.”

184 agenten van de LPA (Luchtvaartpolitie/ Police aéronautique), die deel uitmaakt van de Federale Politie, staan in voor de beveiliging van de luchthaven. De LPA vervult talrijke taken zoals het waarborgen van de veiligheid van de reizigers, het uitvoeren van grenscontroles, het op verzoek instaan voor gerechtelijke controles, enz.

Vincent Fiasse: “Meer bepaald tijdens een controle aangetroffen geseinde personen worden aangehouden en verhoord door de LPA. Ten gevolge van de Europese aanhoudingsbevelen en uitleveringsverzoeken neemt de omvang van deze aanzienlijke opdracht nog verder toe.”

Mensenhandel bestrijden

Ook het parket houdt voortdurend toezicht op BSCA. Hoewel juli en augustus doorgaans de drukste maanden voor de luchthaven zijn, volgt het Openbaar Ministerie het hele jaar door het doen en laten in en rond BSCA op de voet op.

De strijd tegen mensenhandel vormt één van de prioriteiten van het parket Charleroi. Vincent Henry, substituut-procureur des Konings en referentiemagistraat in deze materie: “BSCA is één van de toegangspoorten tot België en, bij uitbreiding, tot de Europese Unie. De luchthaven blijft dus als eerste instantie instaan voor het opsporen van zowel illegale vreemdelingen als criminele organisaties die misbruik van hen maken.”

Illegale vreemdelingen worden als volgt opgespoord: tijdens de grenscontroles trekt bijvoorbeeld het gebruik van valse documenten de aandacht. Bij de minste twijfel gaan de politiediensten na of de papieren authentiek zijn en of de houders ervan alleen of in gezelschap reizen. Omdat het een grensoverschrijdend fenomeen betreft, wisselen de staten op dagelijkse basis voortdurend gegevens en informatie uit.

Vincent Henry: “De uitdaging bestaat erin om snel te kunnen handelen, meer bepaald binnen anderhalf à maximaal twee uur. Er moet op worden gewezen dat er niet zozeer wordt gefocust op de migranten (die doorgaans vanuit Griekenland of Italië Engeland wensen te bereiken), maar wel op degenen die hen begeleiden en de organisaties die deze reizen op touw zetten. Tijdens het eerste semester van 2024 werd er zo ten aanzien van 10 individu's reeds een Europees aanhoudingsbevel uitgevaardigd omwille van mensenhandel."

Deze procedure zou op korte termijn moeten worden vereenvoudigd. Op het moment dat dit artikel werd opgesteld, werd meegedeeld dat er 12 e-gates zullen worden geplaatst. Aan de hand van deze poortjes zullen de paspoorten namelijk automatisch worden gecontroleerd en indien nodig zullen de politiediensten optreden.

Drugsezels onderscheppen

De strijd tegen verdovende middelen staat eveneens op de to-dolijst van het parket Charleroi. Vincent Fiasse: “Smokkelaars vervoeren drugs in hun bagage of in hun lichaam. Deze laatstgenoemde categorie van drugsezels slikken grote hoeveelheden drugs in (zo slikte een smokkelaar ongeveer 90 pakjes in) en proberen zo, meestal met cocaïne in hun lichaam, de controles voorbij te raken. Cannabis wordt niet vaak op een dergelijke manier naar België vervoerd.” Sommige drugsezels slagen in hun opzet, terwijl andere worden onderschept. Er zijn er ook die onwel worden of zelfs een overdosis krijgen als een zakje in hun maag stukgaat.

Het doel bestaat er op dit vlak dan ook in om de netwerken zo goed mogelijk in kaart te brengen. In dit opzicht is communicatie met andere landen cruciaal. Vincent Fiasse: “Toen Air Belgium vanuit BSCA vluchten verzorgde naar de Franse Antillen, konden talrijke keren verhandelde verdovende middelen worden onderschept. Onze inspanningen hebben bijgevolg geloond.”

Illegale taxi’s onderscheppen

Ook rond de omgeving van BSCA is het parket actief. Het Openbaar Ministerie waarborgt niet alleen de veiligheid op de parkings en voorkomt diefstallen van en uit voertuigen (gebruikelijke politionele taken), maar schenkt eveneens bijzondere aandacht aan de taxi’s, de parkings buiten de luchthavensite en de bijbehorende shuttlediensten.

Amélie Di Vincenzo, eerste substituut-procureur des Konings van het parket Charleroi en magistraat bij de economische en financiële afdeling, staat hiervoor in. Ze geeft toelichting bij de bepalingen die werden ingevoerd over taxi's.

“6 à 12 keer per jaar worden er in samenwerking met zowel de LPA als de medewerkers van de SPW Mobilité et Infrastructures (Service Public de Wallonie Mobilité et Infrastructures, Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur) en de sociaal inspecteurs controleacties rond taxi’s georganiseerd die op en rond de site van BSCA rijden. Hierbij wordt er nagegaan of de geldende wetgeving wordt nageleefd. Zo wordt gecontroleerd of het bouwjaar van de voertuigen reglementair is (taxi’s mogen maximaal zeven jaar oud zijn), of de chauffeurs beschikken over een geldig medisch attest van rijgeschiktheid enz.”

Hierdoor kunnen soms illegale taxi’s worden gedetecteerd waarvan de bestuurders niet beschikken over de geschikte toelatingen, een inschrijving in de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid) of een verzekering voor het voertuig. De chauffeurs van deze taxi’s bieden mogelijk goedkopere ritten aan dan hun collega’s van reguliere taxi’s omdat ze hun activiteiten niet aangeven, maar ze bieden hun klanten niet dezelfde kwaliteitsgaranties. Dit sluikwerk leidt bijgevolg tot oneerlijke concurrentie ten aanzien van de reguliere taxi’s.

Amélie Di Vincenzo: “Als een dergelijke overtreding wordt vastgesteld, wordt het voertuig meteen in beslag genomen, wat overigens vrij regelmatig gebeurt. Bij een eerste vaststelling wordt een minnelijke schikking in strafzaken voorgesteld. Ingeval recidive, wordt er gedagvaard voor de correctionele rechtbank. Deze opdracht is evenwel niet altijd eenvoudig omdat de chauffeurs elkaar op de hoogte houden. Als een chauffeur een controle opmerkt of ondergaat, verwittigt hij snel zijn collega’s.”

Er moet worden benadrukt dat ook de officiële taxibedrijven niet altijd in regel zijn. Sommige ondernemingen laten bijvoorbeeld chauffeurs meer uren presteren dan wettelijk is toegelaten. Daarnaast is het mogelijk dat het gecontroleerde voertuig geen deel uitmaakt van de lijst met als taxi toegelaten in te zetten voertuigen. In dit geval is het de taak van de sanctionerende ambtenaar van het Waalse Gewest om de adequate administratieve sancties te treffen.

Amélie Di Vincenzo: “Dat een beroep kan worden gedaan op de beelden van de ANPR-camera’s van BSCA, is een voordeel.” Het is dus niet alleen mogelijk om na te gaan hoeveel keer, maar eveneens binnen welk tijdsbestek de overtreders illegaal handelen, hoewel een aantal niet aarzelt om hun kentekenplaten gedeeltelijk te bedekken en om bijvoorbeeld het cijfer '8' in het cijfer '3' te veranderen.

Speciale shuttlediensten controleren

Amélie Di Vincenzo: “Wat de parkings en shuttlediensten betreft, rijzen er andere problemen. Zo worden zonder toestemming parkings uitgebaat en shuttlediensten georganiseerd. Sommige bezitters van gronden in de omgeving van BSCA stellen bijvoorbeeld hun terreinen ter beschikking en laten de gebruikers van deze niet-geregistreerde parkings betalen om er zich op te parkeren of om eveneens gebruik te maken van een shuttledienst naar de luchthaven.”

Ook wordt soms vastgesteld dat parallel de stedenbouwkundige wetgeving niet wordt nageleefd. Bijvoorbeeld het bodemreliëf wordt aangepast (onder andere door grind te plaatsen op een stuk grond om de bedekking te stabiliseren) of er wordt een groot reclamebord geplaatst om de parking aan te geven. Het gaat hierbij om inbreuken aangezien hiervoor geen vergunning werd aangevraagd (en verleend).

 

Artikel uit KortOM, het digitale magazine van het Openbaar Ministerie

>> Het volledige OM-magazine lezen?

Nieuws

Ander Nieuws